söndag 12 september 2010

Read my lips.

I ungefär alla bloggar jag följer (som småbarnsföräldrar skriver) så har artikeln i Aftonbladet som handlar om en resturangägare i USA uppmärksammats. Hon sätter stopp för barnfamiljer att komma in och äta på hennes resturang. Jag vill oxå kommentera denna artikel.
Observera att även jag är mamma till ett litet barn.

Denna kommentar skrev jag i min goda vän Ann´s blogg;

"Jag tycker den där resturangen gör helt rätt. Jag vill inte gå ut och äta med en massa barnskrik runt mig, då kan jag lika gärna stanna hemma. Barn hör inte hemma på en resturang (slå mig nu?) för barn vill ha maten snabbt, äta snabbt och sen LEKA.
Att hålla dom i skinnet en längre stund är ju hur svårt som helst.
Nä, jag tycker barnfamiljer kan gå på typ MAX eller nåt istället. Om dom nu inte har väldigt lugna, tysta (ex, stumma) barn ;-) "

Jag känner VERKLIGEN så.
I dagens samhälle är det inget tvång att skaffa barn. Du behöver inte ens tycka om barn och det är inget fel i det. Folk sköter sig själva idag MEN jag kommer ihåg hur jädra irriterande det var att sitta på en resturang och så lägger bordsgrannen på 0,5 år till med ett jätteskrik som inte går att stoppa för fem öre. Jag kommer ihåg hur det rörde upp känslor och jag kommer ihåg hur gärna jag skulle vilja stoppa en servett i munnen på den lilla grisskära bebisen. Ännu värre är det med föräldrar som "jag förstår inte alls varför ni blir så irriterade för jag har slutat höra att mitt kolikbarn skriker".

Jag hejar på denna resturangägare i USA och hoppas att fler resturangägare tar efter henne. har man betalat dyra pengar och gått ut med goda vänner eller sin älskade man så vill man ju gärna slippa barnskriket (det man flytt undan för en kväll).
Alternativ så kan jag med glädje se att det finns mer resturanger som inriktar sig på barnfamiljer och ger dom vissa förmåner. Ex, Som Ann nämner i sin blogg att 4-åringar äter gratis, gratis efterätt till barnen, lekhörna, barnpassning (som på IKEA) osv. Självklart ska väl inte barnfamiljer stängas inne och frysas ut (Heeey, jag är en av dom som hellre går ut och äter än lagar mat hemma), men just nu skulle jag gärna se dom äta på MAX eller McD istället ;-)
För det finns inte så många alternativ. Det kanske är just det vi ska heja på...? Att resturangägare ska se barnfamiljerna som en inkomstkälla och börja erbjuda alternativa resturanger?
Det är ju trots allt ett stressigt samhälle vi lever i. Ett samhälle där fler och fler uppskattar en bit god mat och lugn och ro istället för att stå vid spisen och sen diska resten av kvällen. Kvalitetstid?

3 kommentarer:

  1. Ja men precis. Vissa restauranger är för Familjer och dom som Tål familjer =) & andra för Icket Småbarn! Enkelt! Bara det finns lika lika där.. ungefär.. =D

    SvaraRadera
  2. samtidigt som jag håller med dig så gör jag inte det:P Men alltså det där med att barnfamiljer kan hålla sig till MAX och MCd det känns heeelt fel. man försöker puscha för att barn ska äta nyttig mat, då kan man ju inte stänga ute en barnfamilj från en restaurang och säg nej ni är inte välkomna gå och ät skräpmat på max!!
    Jag skulle själv hellre se att mina barn följde med på restaurang och åt ordentlig mat än att skicka dem till max, även om vi äter max och sånt vi med.
    Men självklart att om det finns något alternativt alltså restauranger FÖR barnfamiljer, då anser jag också att det vore okej för vissa restauranger att inte ta in barnfamiljer. samtidigt så är det inget jag HOPPAS på, för jag är en av dem som har en unge som är en av dem som INTE uppför sig på restaurang, men samtidigt måste han lära sig att även han vistas där det ska vara lugnt och tyst!

    SvaraRadera
  3. Fast det var ju inte maten på MAX och dylikt som jag syftade på, det var själva miljön. Jag tycker inte att barnfamiljer hör hemma på finare resturanger där vuxna människor vill umgås över en bit god (och dyr) mat och har lämnat sina barn hemma. Att den å andra sidan inte är nyttig mat på MAX m.m. är en annan sak. Det finns ju alternativ.

    Kul med synpunkter! =)

    SvaraRadera