torsdag 14 oktober 2010

Sett ur min synvinkel...

Ja, jag säger då det. Det var då ett JÄVLA tjat om snö är uppskattat eller ej.
Ungefär lika tröttsamt som politik. Who cares? Det blir ändå aldrig som man tänkt sig.

Här uppe i norrland är snön väldigt välkommen då vi äntligen får tillbaka ljuset som vi behöver (Heey, jag vet, jag har glömt putsa fönstren, ska ta itu med det senare...). HÄR uppe i norrland har vi alltid fina, kalla vintrar med mkt snö och slasket brukar anlända lagomt till april och då säger det "pang" och "poff" så försvinner allt med en rasande fart.
Norrlänningar gillar OFTAST snön. Annars skulle det ju bli olidligt att bo här. Right? Vi lever lixom i snön (Jo, det är säkert- Vi flyttar alla ut till våra igloos och bor som ett par söta små eskimåer...). Här uppe finns det något som heter snöskoter, skidor (av alla de olika slag), skridskor. Allt detta kan väl sammanfattas med ett ord; Trevligheter.

Jag har bott i Sö. Sverige under ett par år och jag måste säga att vintrarna där var rent förjävliga. 
1) Folk fattar inte att det är halt ute på vägarna även om det inte är snö.
2) "Ja, det snöar"!!! Nästa dag; Töväder. Regn. Slask.
3) Sörlänningar pratar illa om snön.
4) Att köra snöskoter kunde man ju bara drömma om. Där fick man snällt sitta inne i 6 månader och muttra om hur blött det var ute heeela tiden. Även skidorna fick ligga kvar på hyllan i garaget och det frös sällan till så mkt att det gick att åka några skidskor. Man fettade alltså på sig nåt så djuriskt under vinterhalvåret. Inte konstigt att jag la på mig så många kilon under mina 7  år därnere. Å inte undra på varför ALLA sörlänningar är runda. (Somrarna tillbringar dom framför grillen med öl och vin och annat kaloririkt i näven för att "lova" att ta itu med detta efter sommaren, DÅ dom i själva verket deppar ihop för att behöva tillbringa 6 månader i helvetets. fast detta erkänner dom ju aldrig givetvis). 
5) Jul utan snö, är som att äta pannkaka utan sylt. Jädrigt trist.

- Med andra ord; Man skulle lika gärna ha kunnat sitta anhållen i 6 månader.
Med all säkerhet lovar jag att vi alla svenskar gillar riktigt mkt snö istället för 6 månaders slask och blask-väder.
Även om ni inte erkänner det heller.

Sen är det ju även en fråga om ork och energi. Vi har turen att ha en snäll granne som skottar åt oss hela vintern med sin traktor för en liten slant. Hade vi inte haft honom så skulle jag väl inte heller vara så jädra glad i snö.
MEN vi kan ju alla hålla med om att ett "snökaos" i Mellan & Södra Sverige är en piss i havet jämfört med vilka snöoväder vi i Norrland kan ha.
Dock är vi norrlänningar så himla mkt bättre på att hantera dessa oväder som alltid kommer så snabbt och gör alla (inte oss norrlänningar dock) så chockade! Fastän dom kommer varje år....

Så, skjut mig då?
Men jag är tamejfan säker på att det är våran tid som kommer nu. Å hädanefter vill jag inte höra nåt jävulskap om "Åh, vad det är fint med höst och regn". För höst, det har vi minsann här uppe oxå. Sorry, om jag förstör bilden för er nu, men i norrland har vi 4 årstider. Faktist.
Det är bara det att vi har turen att slippa traska runt i blöta skor och byxben hela vintern. 
Jo just ja, vill ju nu när jag ändå håller på skicka en hälsning till den som kom på den briljanta idén att börja salta vägarna även här uppe;
-DÖ.

Sådär. Nu är vi alla övrens.
 Peace.

6 kommentarer:

  1. KLOCKRENT!!! ;P Sååå sant, sååå bra!!

    SvaraRadera
  2. hahahahahahah!!! Dagens Ros helt klart!!

    SvaraRadera
  3. Hahaha!!! Underbart Linda, kunde inte ha sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
  4. ;-) Sen finns det ju även dom som på fullaste allvar tror att vi i norrland har sommar under juni och juli med max 15 grader varmt och sen har vi snö resten av året.

    SvaraRadera
  5. Det var därför jag tog med Håkan en februari till det riktiga Norrland, så han skulle fatta varför jag blir så grymt lycklig varje gång en snöflinga faller här i huvudstaden. Jag ÄLSKAR snö! :-)
    Kraam Kusinen!

    SvaraRadera
  6. När jag bodde en kort tid nere i örebro...höll jag på att skratta ihjäl mig. en dag..när det snöade och folk gick omkring med paraply....ringde snabbt till min mamma och berättade som snabbt svarade:men va fånigt...lite snö får de väl tåla!!:)

    SvaraRadera