måndag 15 november 2010

Om min GBP.

Ersta sjukhus 12/11.

9,45 Möte med dietisten. Jag och en annan tjej, Johanna, fick information om regler både före & efter operationen.
Olika sjukhus har olika regler. På Ersta gäller 2 veckors flyt innan operationen med Modifast. Klarar man inte Modifast så måste man hålla en strikt kost på max 1000 kalorier/dag. efter operationen gäller 4 veckors "flyt" på egengjorda soppor, osötad nyponsoppa, yoggi osv. Därefter följer 2 veckor med purékost och sen kan man försiktigt börja äta vanlig konsistens. Att en stressad småbarnsmamma måste lägga om sitt liv totalt efter denna operation har jag ju fattat länge och en måltid ska ta ca 40 minuter för mig sen. När jag sedan piggat på mig och magen är läkt och det gått några månader så kan en måltid ta 20-30 minuter. Men shit, jag är ju van att äta en 4-rätters middag på 5 minuter. Ungefär. ;-)
På Ersta sjukhus finns ingen minigräns hur många kilon man ska gå ner inför operationen, bara att man ska flyta 2 veckor innan. Dom flesta sjukhus vill att man ska genomgå en flytperiod innan en GBP eftersom levern minskar avsevärt och det då är lättare att genomföra operationen.

13,00  Möte med en supergullig Ssk. Information om vad kirurgen kommer att berätta för mig, om jag har frågor, info om vårdtiden efter utförd op.

13,20 Möte med kirurgen. JÄVLIGT nervöst. Men jag fick en godkänd bedömning efter ett en enskilt samtal och vikt och längd och klämma på magen och frågor om min livssituation.

Sen var det raka vägen ner till labb & ta prover. Det blev säkert 7 olika rör med prover och jag bara njöt...
Konstigt nog!
Nu väntar jag på min operationstid. I jan/feb någongång skulle jag få lägga mig på operationsbordet och påbörja min nya livsresa. Det ser jag fram emot. Fast det jag mest ser fram emot är att jag inom 18 månader säkerligen kommer att vara den allra snyggaste och smalaste och fräschaste Lindy som nånsin gått i ett par skor!

1 kommentar:

  1. Whohoooooo så nära nu!!! =) Grattis till att ha blivit godkänd och att ha startat resan till ditt nya liv! =)

    SvaraRadera