söndag 15 maj 2011

Ett gissel med läggningstider

Sunday. Men inte faan var det nån sol inte. Kallt, ruggigt.

Jag funderar över det här med läggningstider för Lilla F. Hon har alltid sovit minst 12 timmar i sträck, sen hon var några månader gammal (Nej, jag ammade inte). Nu sover hon oxå 12 timmar i sträck, oftast.
Dock har hon börjat behöva vara vaken längre på kvällarna för att kunna vara tillräckligt trött för att komma till ro (dock ej övertrött) när hon lagt sig. Samtidigt vet jag att hon behöver sina ca 12 timmars sömn på nätterna, och när hon börjar tidigt på förskolan (07) så är det ett gissel att få henne att sova i tid.
Istället har vi ett monster med oss hem från förskolan på eftermiddagarna och det är inte roligt varken för henne eller för oss. Jag vill gärna ha mysig kvalitetstid med henne då jag jobbat och varit borta en hel dag.

Nu har jag försökt lägga henne vid 7 på kvällarna, men det är ett jäkla spring upp & ner och allt vad man nu kan komma på att det ska behöva göras, innan hon somnar vid 21, eller nåt.
På morgon möts jag av ett litet monster igen som är så fruktansvärt trött att hon t.o.m säger "Snälla mamma, jag orkar inte fara på dagis idag".
DÅ är man trött. Hon älskar dagis.

Tips, någon??

4 kommentarer:

  1. L sover fortfarande runt 12h. Jag lägger honom vid åtta och ibland somnar han då annars sover han igen det nästa natt. Svårt nu när det är så ljust iof men viktigt med rutin ju... och det där med spring det får man vänja av dem med ;) /R

    SvaraRadera
  2. Jojo, det beror säkert på ljuset. Och som du vet så är det väldigt ljust här uppe just nu på kvällarna ;) Rutiner har vi.
    Men jag vet inte hur man ska kunna vänja av henne med springet? Typ binda fast´na? ;)

    SvaraRadera
  3. Ja inte lätt det där håller med. Man får ta till en bestämd mamma/pappa röst.. och hoppas de går på det :)

    SvaraRadera
  4. Jag har bara bestämda röster ;-)

    SvaraRadera