söndag 6 februari 2011

Mumma!

Jag gjorde världens godaste kassler & potatisgratäng på jobbet igår. Inte nog med att det var världens godaste, det var även världens lättaste (inte i DEN bemärkelsen, för den är fet- Men enkel att göra).

Det här behöver ni:

Potatis (Såklart)
Kassler (Vore ju oxå bra...)
1 gul lök
Riven ost
Äkta fetgrädde
1 burk crem f. chili/paprika el. annan smak som man föredrar
Salt & Peppar
OBS! Alla ingredienser KAN bytas till lättare produkter. (Vilket mina gratänger kommer att bestå av i framtiden).

Såhär gör ni:

Ugnen på cirkus 200-225 grader.
Smöra formen.
Strimla potatis och kassler
Fixa löken (jag skar i skivor som jag sen delade på)

Blanda samman allt i ugnsformen, salta och peppra efter behag.
Blanda creme f. med grädde (ni ser hur mkt ni behöver), häll över och blanda samman.
Skvätt dit lite mer av fetgrädden.
Strö över riven ost.



Swisch in i ugnen i ungefär 45 minuter. Klart när potatisen är mjuk och den inte är rinnig.
Ibland behövs det skvättas dit lite mer fetgrädde under tiden den tillagas i ugn, men det upptäcker ni.

GOTT! Gott! Gott!
DESSUTOM är kassler väldigt bra mat!



Gratänger är så himla tacksam mat. Oftast räcker dom till 2 middagar, och så är det så skönt att slippa stå med flera kastruller och stekpannor och sjåa på.
Observera att detta är ett undantag i min blogg. Jag brukar inte skriva recept här. Jag är så ohusållsmoderlig som man nånsin kan bli- Så ni får ta tillvara på detta gyllene tillfälle. ;-)

1 kommentar: