måndag 21 februari 2011

Om High Coast Silver

Jag & min sambo driver en webbshop (www.highcoastsilver.se). Patrik arbetar ju som silversmed och jag designar smycken, så det är ganska naturligt att vi skulle sälja dom via en webben (eftersom vi är sånna suckers på internet, ni vet). Jag hör till dom som anser att gediget hantverk måste skapas från grunden och med känsla, inlevelse, eftertanke och personlighet. Jag har sett fler & fler webbshops som börjar sälja smycken som hantverk.
Men, jag vet inte om jag skulle kalla ett snöre med en plastring, eller en färdig sten med hål i som man importerat från Kina eller något liknande land och trätt igenom på snöret, för hantverk.
Jag vet inte...
Jag kanske är för kritisk, men jag vill gärna bevara just det gedigna hantverket.
Det är ju lixom ingen konst med att trä en pärla på ett snöre och skriva "Design by bla bla bla". Jag ser iallafall ingen konst i det.
Men för dessa tillverkare (observera att jag inte kallar dom hantverkare) kanske det är konst?
Jag förstår mig iallafall inte på det.

Vad jag vill poängtera här är att alla våra smycken görs från grunden. Vi smälter silver (925) för att sen tillverka olika former. Brickor (tags, amuletter, fyrkantsstavar, ringar m.m.). Vi köper inga färdiga material från Kina, vi försöker återvinna och vara så miljövänliga vi bara kan, vi tänker på miljön när vi skickar våra paket och använder oss inte av onödigt stora kuvert, vi paketerar smart för att inte skada smyckena när dom levereras m.m.
Jag har en önskan om att börja tillverka av s.k grönt silver. Dock skulle det höja våra priser väldigt mkt, men kanske någon gång i framtiden att vi skulle kunna börja använda oss av helt igenom miljövänliga material.

Och givetvis är våra smycken gediget hantverk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar