fredag 25 februari 2011

varför

Ofta har jag fått frågan varför jag vill gå igenom en GBP. Det är ju både riskfyllt och jobbigt.
Vissta är det det, men det är det ju även med övervikt och har du en gång varit överviktig så fokuseras resten av ditt liv på denna kamp eftersom kilona snart kommer tillbaka på ett eller annat sätt.
Faktum är att riskerna med att vara överviktig är mycket högre än att gå igenom en GBP. Men man hör ju bara om dom komplicerade fallen, inte sant?

Jag har alltid varit överviktig, mer eller mindre. Just innan min graviditet hade jag gått ner mycket i vikt och trivdes med mig själv. Under graviditeten gick jag upp mycket och i och med förlossningen och en tid efter ramlade ju kilona bort ett efter ett. Jag gick ner 25 kg på ett par månader, men dessa kom tillbaka. Ett spädbarn är nöjd med att ligga i vagn och sova under en daglig långpromenad. Man har tid att äta långsamt och lägga ner möda på god bra mat. Men en 1 åring som ska lära sig gå nöjer sig inte med att sitta stilla vare sig bredvid köksbordet eller i vagnen och tillåter definitivt inte mamma stå vid spisen längre än att tiden räcker åt att göra korv och makaroner. På sin höjd skära en sallad för att döva det dåliga samvetet inför denna exklusiva måltid. Visst kan man planera bättre, men dom få egenstunder man har vill man inte stå i köket. Duscha och göra sig vacker var iallafall min prio 1. Och just DÄR kom alla kilon tillbaka.

Jag har kämpat länge, jag har tänkt, jag har lyssnat och läst och kommit fram till att detta är rätt för mig.
Jag blir bara sorgsen då folk försöker få mig att ändra på mitt val och pratar illa om metoden. För trots allt så är det vi GBP-patienter som vet mest om denna metod och vi kan alla fördelar och nackdelar som ett rinnande vatten.

Och nu gott folk, är det då försent att ändra mig. Jag kommer aldrig mer att gå på nån diet som ger motsatt verkan, eller banta på annat sätt.
Nu är jag över på andra sidan, äntligen. Det har inte varit en lätt väg hit men livet kommer att ge mig så mycket mer i framtiden. Jag kommer att kunna äta precis det jag vill, men mycket mycket mindre. Så härligt att inte svulla men känna sig nöjd och mätt!

Ps. Vården på Ersta är toppen!!
Published with Blogger-droid v1.6.5

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är modig och stark som vill göra detta. Du tar tag i din situation, ditt liv. Hur man gör, det bestämmer man själv. Det har ju verkligen ingen annan med att göra!

    Kram!!

    SvaraRadera