tisdag 5 april 2011

Träning & mål

Dom går hand i hand.
För målet med hela den här karusellen är att börja leva ett mer "Rent" liv som inkl. daglig träning och en sund viktstabilitet.
Jag har varit väldigt mkt upp & ner dom 10 senaste åren (eller, mer upp än ner faktist...) och nu får det räcka. Det är varken sunt för kropp eller knopp att hela tiden pendla och det är ju givetvis en av fördelarna med min operation, att man blir mer viktstabil i slutändan.
Men givetvis är det inte heller nåt man får gratis, men ju lättare man blir desto bättre går det att röra på sig (right!) och då går ju även viktstabiliteten och träningen hand i hand.
Så, mitt nya liv handlar mkt mkt mkt mkt om träning, vilket jag ser fram emot!

Mitt viktmål är ca 80 kg. Allt under det är bara plus, men jag mår bra av dom siffrorna. Jag kommer nog aldrig att sträva efter att vara den pinnsmala, det är inte ens nåt som klär mig.
När jag var hos min husläkare innan operationen så diskuterade vi mitt viktmål och jag sa 75-80 kg.
Han tittade väldigt skeptiskt på mig och ansåg att jag nog hellre borde sikta på 80-85. Han tyckte att jag skulle se till "helheten" och han har väl rätt.
Eftersom jag har börjat träna så kommer jag naturligtvis att bygga muskler och muskler väger. Senaste dagarna har jag blivit mer taggad på måttbandet istället för på vågen. Samt att prova kläder som jag hade vid en viss vikt för att se om jag kommer i dom.
Vad jag dock har märkt (eller det upptäckte jag för flera år sen) är att kroppen inte alls är sig lik efter en graviditet. Inte så konsigt, men en knäck för självförtroendet.
Jag har bredare höfter (såklart!) och större mage, än vad jag hade när jag vägde detta som jag gör nu idag innan min graviditet. Summan av det är att jag inte kommer i dom byxor som jag hade då för 4 år sen ännu.
Jag lär behöva gå ner ytterliga 10 kg innan jag kommer i dom trots att jag väger några kg mindre nu än då.
Knepigt men naturligt.

Min träning består av promenader så ofta jag kan. Det har inte blivit 1 gång/dag, eftersom jag ofta är hemma med Lilltjompan själv då P jobbar (och en aktiv 3-åring vill inte sitta i vagnen och när hon ska gå själv så blir det knappast nån träning hahaha, mer en slags rofylld skogspromenad då man utforskar varenda myrstack och lingonris). MEN JAG VET! Jag kan gå på kvällen! Men jag har typ en miljard bortförklaringar till det som jag inte har tänkt gå in närmare på.
Men nu har vi ju fått vår och bara vägar här uppe i norrlands skogar, så nu suger det när jag inte får mig ut oftare. Jag har dock turen att ha ett gym med olika redskap hemma.
Cyklar, ror och kör hantlar och skivstång med vikter, och DET ger mig massor.
Cyklar minst 1 mil/dag (och det är fanimej bra för att va jag) och kör vikter. Jag vill förebygga gäddis under armarna det är en av anledningarna till att jag kör stenhårt med vikterna. För gäddis är fanimej min skräck.

Nu ser jag absolut fram emot sommaren. Satsar inte på beach 2011, men 2012 är jag på G!

3 kommentarer:

  1. Det här med annorlunda kropp efter man blivit mamma är ju tyvärr ett faktum. Jag kommer inte i ett enda par byxor alls efter Folke även om jag gick ned i vikt snabbt. Men kroppen har verkligen en helt annan form. Jag tycker att du gör det så otroligt bra som orkar träna så mycket trots det lilla du får i dig. Jag är just nu som en totalt förlappad padda då jag inte kunnat röra mig alls på evigheter. Ska fira med nya walkingskor då Smulan är ute. Det ska bli ljuvligt att få svettas av en skön promenad. =)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Smulan kommer ju till världen den bästa årstiden oxå för att mamman ska kunna motionera :)
    Vintern suger ju lite när det gäller träning, då vill man helst sitta inne och mysa bara. Jag behöver oxå nya skor att gå i. Några tips?

    SvaraRadera
  3. Jag är sugen på någon sån där shaping sko. Typ easytone från reebok. Om de passar mina fötter, har inte provat än. Det bästa är nog att prova och känna. De där masajskorna är också fräna....

    SvaraRadera