tisdag 31 maj 2011

Firrar

Fisk.
Jättenyttigt. Gott (Mjaaa...). Dyrt.
Vi har HELA frysen full. Å då menar jag verkligen HELA (med undantag för några fack fulla med älgkött, eftersom jag är dotter till en jägare).
P är en fiskeintresserad typ som färdas omkring och drar upp firrar både här & där, och kommer hem med dom snabbare än att vi hunnit äta upp dom han drog upp dagen innan, och dagen innan det, och dagen innan det...
Dom fiskarna som huserar i vår frys är lax och öring. Lite synd att vi inte är några stora fiskätare. Dotra gillar firrar, men hon har börjat känna sån empati för dessa stackars ärthjärnor. "Pappa, jag ska nog inte fiska i sommar, synd om fiskarna". Pappan förklarade då att man kan faktiskt släppa tillbaka dom i vattnet, då blev hon som nöjd och tyckte det var en bra lösning.

Fisk som inte har legat som filéer eller kotletter i frysdisken smakar bara för mkt...Fisk. Jag gillar inte alls viltsmaken och måste marinera dessa s.k läckerbitar i ett dygn innan vi grillar dom. Jag håller mig mer till sill, tonfisk och surströmming (en fantastisk delikatess!).
Men vi måste börja beta av dom vi har i frysen och häromdagen kläckte P´s far ur sig att han gärna tar emot fisk som "betalning" för att han sköter om vår gård i Ö-vik. Man tackarrr!

2 kommentarer:

  1. Men!!! Varför bor vi inte grannar? Färsk fisk som är så nyttigt och gott ;-)

    SvaraRadera
  2. Kan ju hända att vi har bott grannar ;-) Men det var inte på fisk-tiden.

    SvaraRadera