onsdag 6 juli 2011

Alkohol under semestern?

Brukar kolla in Aftonbladet i mobilen och då har man ju möjlighet att delta i undersökningar, vilket jag gjorde igår under rubriken "Hur ofta dricker du alkohol under semestern"? Kommer inte exakt ihåg svarsalternativen men det var ungefär 1-2 ggr/vecka, 2-3 ggr/vecka osv. Ett av alternativen var 0 ggr/vecka, och det klickade jag i. Jag dricker mkt, mkt sällan alkohol nu och ser inget som helst roligt i att "ta ett glas vin för att koppla av", eller en bärs i solen eller liknande. Dom få ggr ( ca 1-2 ggr/år) jag dricker alkohol nu är då jag går ut med mina vänner på krogen för en rolig kväll. Jag har för längesen kommit över stadiet att dricka för att bli full. Jag uppskattar verkligen att inte ha bakishuvud dagen efter då jag hellre mår bra en barnfri morgon och har kvalitetstid med mig själv eller med karln.

... Tillbaka till undersökningen.
Resultatet av denna är vad jag vill blogga om idag. Det som inte alls förvånade mig, egentligen, eftersom vi är svenskar och fanatiska då det gäller just alkohol.
Ungefär 60-70% av dom som deltog i undersökningen dricker alkohol 5-7 ggr/vecka under sin semester.
Semesteralkoholister är inte ett nytt begrepp, va? Men väldigt högaktuellt.

Kan tänka mig att minst 50% av dessa 60-70% har småbarn alt. barn i tonåren. Vad för man över till dessa individer? Att det är OK att lära sig "slappna av med ett glas vin/bärs" osv. Vilket långt ifrån är OK.
Sen blir jag otroligt, jävla skraj när jag tänker på hur jädra många det är som dricker dagligen under semestern. Vistas dessa dagligen i trafiken oxå?

En annan sak, då jag bloggar om just alkohol, är att man verkligen måste försvara sig inför andra då man umgås i ett sällskap en kväll där det serveras/dricks alkohol. Jag är verkligen en sån som kan gå ut och ärligt talat ha roligt fastän jag är nykter. Men att behöva försvara mig dessa gånger och innan bli nervös över vad jag ska behöva dra för förklaring denna kväll, är inte alls OK.
Att man är gravid, är väl det man oftast får höras ryktas om på festen. Eller som min sambo igår sa; "Det känns som om folk (som man inte känner så väl) tror att man är nykter alkoholist för att man varje gång tackar nej till en öl. " För P dricker oxå väldigt sällan alkohol. Av förklarliga skäl och av egoistiska skäl. Men det är inte rättvist att ta upp dessa närmare.
Summa; Man frågar inte en människa som tackar nej till ett glas, varför denna tackar nej. Och man accepterar det. Alla har vi våra skäl och en del kan vara väldigt privata.

Men trots att det är såhär jag tycker så kan jag såklart tycka att det är jättetrevligt och roligt att umgås med vänner en kväll och dricka några goda glas. Men jag har helt enkelt blivit en småbarnsmamma som uppskattar att sova och må bra framför att dras med bakisskalle och ångest på söndagarna.
Tidigare, innan jag träffade P, var jag ute varje fredag & lördag. Idag fattar jag inte hur jag orkade.


Men vad anser ni om alkohol och semester?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar