onsdag 1 december 2010

Att va tjock!

Jag vill länka till ett blogginlägg som Z skrivit. Du hittar det här.
Hon skriver om livet efter sin GBP och det känns ju väldigt hett just nu (för mig). Men hon skriver även om livet som tjock i detta inlägg och det är så klockrent. Jag hoppas att ni alla läser det.
Hennes avslutande rader "Du har ingen ANING om varför en person är stor, och döm inte förrän du gått en mil i den personens skor. Skyll hellre på samhället!" är så sjukt träffande.
Ofta görs det narr av tjocka människor MEN aldrig av smala. Det är ju självklart för att det är accepterat att vara smal och även underviktig i dagens samhälle. Hemska sjukdomen anorexi verkar , helt sjukt, vara mer accepterad än fetma. Har du fetma då är du äcklig, har du anorexi är det synd om dig.
Men som Z skriver, du har ingen aning om vad som ligger bakom människors vikt.

Jag längtar tills jag är smal. först tänkte jag skriva, tills jag blir smal. Men det är inget jag kommer att bli. Det är något jag kommer att få kämpa efter trots det enorma hjälpmedel man får vid en GBP-operation. 
Jag längtar tills jag kan söka ett jobb som jag precis vill ha utan att nånsin tänka på att man behöver en "uniform" för dom finns ju sällan i passande size...
Jag längtar tills jag kan åka den smala rutschkanan på Leos lekland tillsammans med Freja och ge henne liknande underbara minnen som jag har från min fina uppväxt med mina aktiva föräldrar.
Jag längtar tills jag kan äta offentligt utan att tänka på vad andra tänker när dom ser mig.
Jag längtar tills jag kan möta mig själv i spegeln och vara glad, stolt och nöjd med det jag ser.
Jag har varit där, och jag vet att jag kommer att komma tillbaka dit. Underbara känsla.

Jag har mött både fördomar och positiva lyckönskningar inför min kommande operation. Det värsta är folk som berättar för mig att "näehä, det där kommer minsann att gå illa för det har jag hört att dom gör". Jo, självklart kan en GBP gå lika illa som vilken operation som helst kan göra. Komplikationer kan tillstöta. MEN det skrivs och pratas mkt mkt sällan om alla tusentals operationer som går mkt bra. Alla dessa människor som fått ett helt nytt liv av att genomgå en GBP, som börjat leva igen.
Men jag förstår, bitterhet och avundsjuka går över förståndet ibland för en del. Det är inget jag kan rå på.

Om man ska vara så chicken för allt nytt så borde man ju inte ens gå över gatan. Risken finns att man blir påkörd. Och man ska definitivt inte föda barn- Risken finns att man dör, eller blir förlamad av div. smärtlindringar. 
Till ALLA er som inte har nog med förstånd att uppskatta andra människors val i livet, utan sätter er avundsjuka främst vill jag bara säga; Piss off.
Och till ALLA er som glädjs med människor som vill genomgå stora förändringar i sitt liv; Tusen tack!
Kärlek.

4 kommentarer:

  1. Jameeeen guuuud, det där med uniformer stämmer ju så bra också. Det är en SKRÄCK!! Vi har en lång väg att gå, men se det såhär. Visheten med att ha/haft det såhär är inget man kan köpa på affär´n! Vem hade jag varit idag om jag inte haft en kunskapen?

    Det kommer bli hur bra som helst när man fått tilldelat sig verktygen som sedan kan förändra resten av våra liv.

    Sen är komplikationerna av fetma många gånger mer farligare än operationen i sig. Det är det inte många som tänker på.

    (kan jag tycka nu efteråt, men innan va jag skiträdd minsann). haha =)

    SvaraRadera
  2. Så sant. Va klok du e! :-D (VI är!)..Haha!
    Ingen kommer att kunna klå oss sen. Yeah!!

    SvaraRadera
  3. Du är en av de snällaste och vackraste personer jag känner! Det är något speciellt med dig. Du ger så mycket och jag trivs så bra i ditt sällskap. Jag har aldrig sett dig som en person som kanske inte får plats i en uniform eller funderat på vad du ätit då vi varit tillsammans. Vi är ju människor båda två och människor behöver mat och ser olika ut. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att din GBP ska gå bra och att du kommer att få må så bra som du önskar. Du är så modig som tar tag i detta och jag önskar dig all lycka som finns! Som sagt alla andra kan (piiiiiiiiip piiiiip)!!!

    SvaraRadera
  4. TACK älskade, fina fina Lisa. Du är bäst. Jag blir så rörd över detta du skriver... ♥♥♥♥

    SvaraRadera