onsdag 11 maj 2011

Sjukvården i Sverige

En av sakerna i det här brutalt avlånga land, som irriterar mig allra mest är när folk klagar på sjukvården.
Vi har en underbart bra sjukvård i Sverige! Såklart det finns brister, men vem f-n är felfri?

Min situation med min GBP är beundransvärd. Har fått ett mycket bra bemötande redan från första stund. Från första kontakten med min läkare till sista samtalet jag hade (6-veckors uppföljning) med Ersta.
Jag är så glad för att jag har fått en operation som skulle ha kostat mig, allt som allt, i runda slängar 150.000:-
Jag "missade" inte informationen om att jag kanske inte får betald plastik om några år, och jag "missade" inte heller den informationen när dom dragit den för femtielfte gången.
Det går helt enkelt inte att missa.
Så, frågan är; Vad hände med hjärncellerna hos dom som "missade" en sån information?

Nåväl, jag ska inte klaga på enskilda personer, men kan inte låta bli att anmärka på deltagarna i Kalla Faktas program, från feb-11, där dom vinklade GBP-operationer på ett enbart negativ sätt.
Du FÅR en operation för 150.000:-. Det är det du blir godkänd för. Inte kommande plastik. Det vet du, men lik förbannat ska det gnällas.
För vad, egentligen?
För att vi betalar skatt och anser att vi har rättigheten att få gratis sjukvård i Sverige?

Min pappa blev akut hjärtsjuk för ett par år sen. Han fick hem en räkning på ett par ynka hundralappar från landstinget.
Det inkluderar akutsjukvård, ambulanstransport, ambulanshelikopter till Umeå, operation, vårdtid m.m.
Det är förjävla bra!
Och kom ihåg förmånen vi har med förlossningen och BB. Vilken otrolig grej!
Att få hjälp att föda fram sina barn av proffsig personal. Det är inte alla förunnat i världen.
För att inte glömma högkostnadsskyddet då det gäller medicin.
Jag känner en kille som har medicin för 1000:-/dag. Det är jättemkt pengar och han hade antagligen inte haft råd att leva så om inte högkostnadsskyddet fanns (vem skulle ha det?).

Idag ringde jag ett samtal till min vårdcentral för att få starkare pollenmedicin. Jag blev direkt kallad för att få genomgå olika lungtester och utredning. Sköterskan gav mig ett mkt bra bemötande och tyckte att "såhär kan du ju inte ha det". Det är service!

...Och nu klagar folk på parasiten och att vi inte har rent vatten här i Skellefteå. So what? Det är fanimej på tiden att vi i Sverige får känna på lite U-landsproblem. Kanske börjar vi uppskatta lyxen med gratis och fin sjukvård samt rent, rinnande vatten i våra kranar? Ja, förhoppningsvis gör vi det.

Och nej, man behöver inte vara frisk för att orka vara sjuk. Det är ett jävla skitsnack.
Jag tycker vi ska bli mer tacksamma för våra fina förmåner som vi har i Sverige.

Peace.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om mkt av det du säger men å andra sidan så har du bara varit med om bra bemötanden om jag uppfattar dig rätt. Jag har inom jobbsituationer (främst) varit med om hemskt dålig bemötanden och vid såna tillfällen är det tur att personen jag hjälpt haft mig som kämpat för dom. För då gäller verkligen termen att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Har även själv fått hemska bemötanden hos sjukvården men då gäller det att vara stark och kmpa för sin sak. Om man är sjuk och blir runtslussad och får dålig hjälp så är det inte så lätt. Så jag skulle snarare säga att vi HAR en jävla förmån som KAN få den hjälp som vi får. Men det är skillnad i kvalité beroende på vart man går och i vilket ärende såklart. Och man ska inte behöva nöja sig med mindre, det är det som är det fina med sverige.

    Dock finns det en del människor som tror att de får allt serverat och gnäller pga fel orsaker och dom irrieterar jag mig lika mkt på som du. Usch för dom!

    SvaraRadera
  2. Såklart, Helena! Jag håller med dig absolut.
    Jag har oxå mött dessa onda människor som inte borde ha ett sjukvårdsyrke. Men det var inte klienterna jag funderade på när jag skrev inlägget. Tror jag.

    Sen är det även skillnad i vårdhjälp och kvalité beroende på var man bor oxå, har jag märkt. Väldigt stor skillnad.

    SvaraRadera
  3. Ja skillnaden r enorm mellan olika vårdcentraler och landsting. Men håller med on att svenskarna är lite bortskämda och skulle behöva känna på lite u-land för att uppskatta det (för det mesta) bra system som vi faktiskt har. =)

    SvaraRadera
  4. Ja, här i Skell är det ju Ulands problem på hög nivå (säger dom!) nu när parasiten bosatt sig i vårt vatten. Ok, jag tycker LITE synd om dom drabbade men äh... ;)

    SvaraRadera